Salg er unektelig en viktig del av enhver bedrift. Uten omsetning går simpelthen ikke hjulene rundt. En bedrift kan gå med kraftig underskudd, men det må være enten med en stor omsetning, eller i det minste med lovnader om at stor omsetning skjuler seg rundt det neste hjørnet.
Men hvordan øker en egentlig salgene til sin bedrift? Det finnes mange gode ideer her. Alt fra å lage ringelister, til å banke ned dører, og til å spørre om referanser fra nåværende kunder er teknikker som blir mye brukt. Det finnes egentlig ingen grense for hvor mange ideer man kan bruke til å selge et produkt.
Det er derimot få som kan argumentere mot at det i dag er noe som er mer effektivt enn å selge gjennom nettet. Men hvordan får du som bedrift dine kunder inn på nettsiden din, enten det er mellom søkemotorene eller andre linker? Hvordan skiller du deg ut i mengden av alle bedriftene?
Enten du er en nettbutikk, selger en tjeneste, eller simpelthen bare driver en blogg som til slutt skal føre kunden til en kjøpsprosess, så er det viktig å analysere hele salgstrakten. Som en rød tråd gjennom ethvert salg på nett finner vi webdesign, og her bør din bedrift på nett legge inn mye ressurser!
Før kundene gjennom salgstrakten
For enhver kunde, eller besøkende som det ofte kalles på nett, så vil ditt mål være å føre denne personen gjennom en salgstrakt. Grunnlaget her er å ta med kunden på en reise gjennom forskjellige stadier denne trakten har. Fra å kunne lære om produktet til kjøpet, så er det en relativt lang reise.
Alt kan i grunn starte med en grafikk som deles i sosiale medier. Kanskje hyrer du inn en webdesigner for å lage en grafikk som forklarer hvordan bedre gjenvinning kan spare en bedrift for flere titalls tusen kroner i året for eksempel – da vekker du sannsynligvis oppmerksomheten til en potensiell kunde.
Deretter må du følge opp de som engasjerer seg, og gi dem videre interesse med mer materiell. Det er viktig at kvaliteten på materiellet holder god kvalitet, og da kanskje spesielt er det viktig at din nettside holder en god kvalitet – da tenker vi helt spesifikt på hvor godt webdesign din nettside har.
Når du har ført din kunde på nett gjennom den initielle salgstrakten, så er det på tide å føre dem til din nettside. Noen ganger skjer dette med en gang nærmest, mens det andre ganger tar mer tid. Uansett er det viktig at siden er pakket og klar med godt webdesign, slik at den besøkende faktisk konverterer.
Øk konverteringen av besøkende
Definisjonen av en konvertering er rett og slett en overgang eller en transformasjon. I det kunde. Når du skal selge et produkt eller en tjeneste over nett, så er dette helt essensielt for å kunne lykkes.
Godt webdesign er en viktig del av denne biten, da dette har en stor innflytelse på CRO, eller konverteringsoptimalisering som vi kaller dette på norsk. Kort og godt handler dette i grunn om raten for hvor mange av de besøkende som når de hadde forlatt din side hadde endt opp som kunder.
For noen bedrifter kan noe så enkelt som 1 konvertering være verdt flere titalls tusen, og kanskje til og med hundretusener, av kroner. Dermed er det liten tvil om at CRO er et område som de aller fleste bedrifter burde ta seg råd til å investere i. Men hvor starter du egentlig med å konvertere de besøkende?
Faktisk er det ingen fasit på dette, det vil si et objektivt svar, siden alle er forskjellige. Allikevel ligger mye av nøkkelen i webdesign, med alt fra fargevalg til hvilke stilige funksjoner din nettside har. Det finnes så ufattelig mange gode ideer innen webdesign som kan gi brukerne økt funksjonalitet, men også en høyere sjanse for å konvertere!
Bruk avanserte funksjoner for en bedre opplevelse
Det skal gjerne litt mer til enn elementært webdesign for å lykkes innen konvertering. Tross alt ser de aller fleste hjemmesider nesten helt like ut. Når er sist gang du opplevde at en nettbutikk for klær hadde et spennende webdesign for eksempel?
Gode ideer kan komme på løpende bånd, men det trengs gjerne en god webdesigner i Oslo for å utføre disse. En skobutikk kan for eksempel i stedet for å liste sine sko i blokker velge å lage en virtuell sko hylle. På denne måten kan kundene oppleve salget over nett på en helt ny og unik måte som i grunn minner om den atmosfæren som butikken har.
Kanskje kan en reiseside fokusere på videoer og bilder ovenfor tekst, mens en leverandør som selger tekniske produkter til ingeniører nok gjør seg best tjent med å forklare alle spesifikasjoner detaljert og i klartekst. Det hele handler om at enhver situasjon har en subjektiv løsning, men den røde tråden står fortsatt – godt webdesign selger mer!
Invester overskudd i enda bedre webdesign!
Så snart du har fått på plass et godt webdesign, og du lykkes godt med det du holder på med av salg, så er det fort gjort å si seg fornøyd med dette. Det er derimot en ganske så farlig mentalitet, da det er relativt enkelt å blant annet bli kopiert av konkurrenter – eller at de investerer i enda bedre webdesign.
Dessuten skal en ikke glemme effekten av godt webdesign på SEO. Faktorer slik som ryddig HTML, sidekart, enkel navigasjon, lettleselig tekst, og mye mer innen webdesign spiller en stor rolle for hvordan din bedrift rangerer i søkemotoren. Videre kan en dra denne parallellen til at flere besøkende bidrar til mer trafikk, som igjen bidrar til bedre SEO.
Du må derimot gjøre noe med denne trafikken, og jobbe på død og liv for å konvertere de besøkende. Det er her webdesign gang på gang dukker opp som et viktig element, og dette punktet kan faktisk ikke påpekes nok ganger. Så snart du begynner å tjene gode penger, så er det et klokt valg å investere deler av overskuddet i enda bedre webdesign!