En bedriftshelsetjeneste er en viktig del av å skape et godt og trygt arbeidsmiljø. Denne tjenesten skal gi bedrifter hjelp og rådgivning for å skape et trygt arbeidsmiljø etter de retningslinjer som er gitt.
Bedriftshelsetjenesten skal bistå med fagkyndige tjenester innen forebyggende HMS arbeid. Tjenesten skal også fungere som en støttespiller for både arbeidsgiver og arbeidstaker, og de skal gi god oppfølgning av arbeidsmiljøet i bedriften eller virksomheten.
Noen bransjer har en større risiko for å oppleve skader, sykdommer, psykiske belastninger og lignende. Alle bransjer der det foreligger slike risikofaktorer, er pålagte til å knytte seg opp til en godkjent bedriftshelsetjeneste.
Helse, Miljø og Sikkerhet – HMS
Helse, Miljø og Sikkerhet (HMS) bør stå sentralt i enhver virksomhet. Dette er et avgjørende punkt for arbeidsmiljøet på arbeidsplassen. Et godt arbeidsmiljø er viktig for å sikre både trivsel og trygghet blant de ansatte. Det er mange ting man må ta hensyn til for å skape et godt og trygt arbeidsmiljø.
Noe av det absolutt viktigste er å minimere risikoen for at ulykker og farer kan oppstå. I tillegg bør man også legge stor vekt på positive og helsefremmende faktorer.
Alle virksomheter som selger eller produserer varer eller tjenester i Norge, er pålagt å legge opp et systematisk HMS-arbeid. Ansatte på arbeidsplassen har også rettigheter og plikter som knytter seg opp til forebyggende HMS-arbeid.
Godkjent eller ikke-godkjent bedriftshelsetjeneste?
Som bedrift er det viktig å sørge for at bedriftshelsetjenesten man velger å knytte opp bedriften sin til, er godkjent. For at en bedriftshelsetjeneste skal gjelde som godkjent, må selve tjenesten bli godkjent av arbeidstilsynet. Denne godkjenningen er etablert for å øke og sikre kvaliteten av kompetansen og fagkunnskapen til tjenesten.
Denne ordningen fører til at alle bedriftshelsetjenester som er godkjente har god nok kompetanse innenfor arbeidsmiljø. I tillegg vil det også sikre kompetansen til de ansatte i tjenesten slik at den faglige kompetansen sikres og bevares, i tillegg til å sørge for at personellet er godt nok forberedt og rustet til å møte på eventuelle utfordringer og kommende oppgaver.
En av oppgavene til en bedriftshelsetjeneste er at den skal, på bakgrunn av faglige vurderinger, gi informasjon til bedriften om de ulike risikofaktorene som finnes på arbeidsplassen. Tjenesten skal også komme med løsninger, og forslag til løsninger, for å sikre arbeidsplassen og arbeidsmiljøet.
Diverse oppgaver til en bedriftshelsetjeneste
Når en bedriftshelsetjeneste knyttes opp til en virksomhet, blir det lagt mye ansvar og oppgaver på tjenesten. På grunnlag av dette er det ytterst viktig at tjenesten både er godkjent og har nødvendig med spisset kompetanse innenfor forebyggende HMS-arbeid og arbeidsmiljøarbeid.
Bedriftshelsetjenesten skal være utstyrt med fagkyndig personell som skal bistå både arbeidsgiver og arbeidstaker med å bedre arbeidsmiljøet på arbeidsplassen.
Denne typen tjeneste skal også komme med stadig nye ideer og forslag til forbedringer som kan iverksettes for å bedre arbeidsmiljøet. Det er verdt å merke seg at det er arbeidsgiveren som har det fulle ansvaret forarbeidsmiljøet i bedriften, selv om bedriften er knyttet opp til en bedriftshelsetjeneste.
Diverse oppgaver til arbeidsgiver
Som nevnt i avsnittet over, er det arbeidsgiveren som har det fulle ansvaret for arbeidsmiljøet på arbeidsplassen, ikke bedriftshelsetjenesten. Det er også arbeidsgiver sin oppgave å sørge for at de kravene som stilles til virksomheten, følges opp og blir oppfylt.
Arbeidsgiver skal også ta ansvar for at bedriftshelsetjenesten er tilpasset virksomheten og dens behov, dette vil gjøre at både arbeidsgiver, arbeidstaker og hele virksomheten generelt, får maksimalt utbytte av tjenesten.
Arbeidsgiver av en virksomhet skal også jevnlig komme med tilbakemeldinger til bedriftshelsetjenesten om hvordan samarbeidet mellom tjenesten og virksomheten går, i tillegg til en tilbakemelding om ting går som avtalt. Dersom det er noe som kunne vært forbedret eller noe som ikke stemmer, er det også arbeidsgiver sitt ansvar å si ifra om dette.
To typer bedriftshelsetjenester
I utgangspunktet finnes det to hovedformer for bedriftshelsetjenester. Disse to formene for bedriftshelsetjener er enten en ekstern leverandør (også kalt fellesordning) og egenordning. Uavhengig av hvilken bedriftshelsetjeneste man velger å benytte seg av, må den være godkjent av Arbeidstilsynet, her finnes det ingen unntak.
En ekstern leverandør eller fellesordning, passer bra til små og mellomstore bedrifter. Disse kan ha ulike målgrupper. En faktor som mange går etter, er at virksomheten ligger innenfor et geografisk område, en annen faktor kan være at tjenesten tilbyr tjenester som tilbyr mer spisset kompetanse som er tilpasset diverse bransjer. Det viktig at denne tjenesten er godkjent av arbeidstilsynet.
Egenordning er en ordning som ofte blir tatt i bruk av de større bedriftene. Her blir det dannet en egen bedriftshelsetjeneste inne i virksomheten. Til tross for at bedriftshelsetjenesten blir dannet internt i virksomheten, må den fortsatt bli godkjent av Arbeidstilsynet for å bli en godkjent bedriftshelsetjeneste. Et punkt som er særdeles viktig under utviklingen av en bedriftshelsetjeneste av denne typen, er at tjenesten har en fri og uavhengig stilling til resten av bedriften.