Renhold er viktig for alle bedrifter. Renhold er direkte relatert til trivsel og helse, og mangel på renhold gjør at man vil se reduksjon i effektiviteten til sine ansatte.
Man kan til slutt oppleve av man får økt antall sykemeldinger hvis man slurver med renhold, i tillegg til at man kan miste ansatte på grunn av kroniske plager eller på grunn av mistrivsel. Det er flere grunner til viktigheten av renhold i mange virksomheter.
En god del virksomheter må også tilfredsstille omfattende krav til renhold for å kunne fortsette å tilby sine tjenester til sin kunder. For eksempel gjelder dette i forhold til virksomheter som håndterer mat eller som tilbyr mat direkte til sine kunder.
Hvis man ikke ivaretar god nok hygiene i forhold til hva som kreves av Mattilsynet, så kan man risikere at virksomheten blir midlertidig stengt til renhold igjen er tilfredsstillende.
Renhold er dermed en viktig tjeneste i alle bedrifter, men man har et valg i forhold til hvordan man ønsker å ivareta godt nok renhold i bedriften.
Man kan velge å benytte seg av egne ansatte til å utføre renhold, eller man kan velge å benytte seg av en leverandør av dette slik at man selv ikke trenger å forholde seg til alle utfordringer det innebærer å ha egne ressurser for renhold.
Ved å benytte seg av en leverandør for å utføre renhold i Oslo, så kan man redusere behovet for administrasjon, i tillegg til at utgiftene relatert til renhold i Oslo vil tydeligere fremkomme i budsjetter.
I noen tilfeller vil man kunne redusere utgiftene ved å benytte seg av en ekstern leverandør, men i andre tilfeller vil man kun oppnå en bedre oversikt over de faktiske utgiftene.
Krav til renhold i Oslo
Krav til renhold i Oslo vil variere fra bedrift til bedrift, men alle må ta hensyn til trivsel og helse for sine ansatte i forhold til renholdstjenestene. Som nevnt, så vil man ha vesentlig strengere krav dersom man håndterer mat eller dersom man tilbyr helsetjenester.
Grunnen til dette er at man da må ta hensyn til hygiene og potensiale for smitte i tillegg til for ansattes helse og trivsel. Hvis renhold i Oslo svikter i forhold til hygiene eller for smitte så kan konsekvensene være at ansatte blir borte fra jobben når man trenger dem, eller man kan ende opp med at kunder for eksempel smittes av matforgiftning eller andre sykdommer.
I noen tilfeller kan man da risikere at man må refundere kunder for tjenester de har kjøpt av virksomheten, og dette er ikke lønnsomt ved repeterte problemer i forhold til hygiene.
Bedriften står selv for renhold
Hvis man velger en løsning hvor man selv håndterer renhold i bedriften, så kan dette kreve en del administrasjon. Mindre bedrifter starter gjerne med å benytte seg av familiemedlemmer av de ansatte eller bekjente for å foreta rengjøring, men etter hvert som omfanget blir større, så har man gjerne en eller flere ansatte for å utføre denne jobben. Ansatte krever administrasjon, og man må ha flere tjenester knyttet til de ansatte.
Derfor er det mange bedrifter som i stedet velger å fokusere på kjernevirksomheten ved å sette ut disse tjenestene. Administrasjon er kostbart, og når man har egne ansatte, så må man også forholde seg til rekruttering for renhold i Oslo.
Dette er ikke alltid så enkelt å forholde seg til og kan kreve ekstra tid og innsats som man gjerne kunne ønske å benytte i forhold til å fremme sin egen virksomhet.
Man benytter seg av en enkeltstående leverandør
Et annet alternativ er å benytte seg av en leverandør av renhold i Oslo for å slippe å ha egne ansatte. Virksomheter vurderer ofte dette i forbindelse ønske om innsparing i forhold til virksomhetens utgifter.
Det er ikke alltid man opplever innsparing ved å endre til denne løsningen, men man vil oppnå at man får bedre oversikt over utgiftene i forhold til renhold.
Når man får oversikt over utgiftene, så vil det være mulig å foreta en prosess i forhold til å redusere utgifter dersom man skulle ønske det. Det kan være at reduksjon av utgifter betyr at man må redusere kvaliteten på tilbudet, men da blir dette en faktor man må forholde seg til for å oppnå de kostnadsbesparelser som man ønsker. Man vil ikke alltid bli møtt med fornøyde ansatte dersom man reduserer tilbudet.
Mange bedrifter velger for eksempel å utføre rengjøring i arbeidstiden for de ansatte i stedet for etter arbeidstid. Dette er et spørsmål om utgifter i forhold til akseptable distraksjoner av sine ansatte. Mange ansatte blir forstyrret når de må forholde seg til en støvsuger som summer hver dag forbi arbeidsplassen.
En del av facility management
Det er også et alternativ å inkludere renhold i Oslo som en del av en avtale for facility management. Det betyr at man samler flere støttefunksjoner for virksomheten under en paraply og får denne tjenesten levert av en felles leverandør.
Fordelen ved å benytte seg av facility management i stedet for å kjøpe tjenester for renhold i Oslo av en ekstern leverandør og andre tjenester fra andre leverandører, er mulig innsparing, samt at man får mindre administrasjon og færre kontaktpunkter for å administrere tjenestene.
Det finnes også noen ulemper, men fordelene er i de fleste tilfeller større enn potensielle ulemper ved å benytte denne typen løsning. Ved å benytte seg av facility management som inkluderer flere støttetjenester, så får man bedre anledning til å konsentrere seg om sine kjernetjenester som kan gjøre at man øker omsetningen.
Bruke mindre tid på administrasjon
Administrasjon er en utgiftspost som ikke gir bedriften merverdi, men som er nødvendig for alle bedrifter. Selv om man kun har ansatte innenfor kjernevirksomheten i bedriften, så vil det bety at man vil ha en del administrasjon. Man vil måtte håndtere lønn, HR og annet for alle ansatte, og jo flere ansatte, jo mer av utgiftene går til administrasjon.
Når man benytter seg av en leverandør for sine tjenester i forhold til renhold i Oslo, så vil umiddelbart redusere behovet for administrasjon for de ansatte man ikke lenger trenger, og ved å sette ut flere tjenester, så reduseres administrasjonen ytterligere. Den delen av kostnadene i forhold til å ha egne tjenester for renhold internt i bedriften bli vanskelig å få 100% oversikt over.
Reduser utgifter
Ved å få full kontroll over utgiftene relatert til en tjeneste, så kan man lettere redusere utgifter i bedriften. Grunnen til det er at utgiftene er tydeligere, og ved at man bestiller tjenestene fra en leverandør, så kan man vurdere om det finnes potensiale for reduksjoner.
Det er da lettere å vurdere hva man ikke har behov for i stedet for at man trenger å sysselsette ansatte internt i bedriften for at man skal ha grunnlag for en stillingsprosent for de ansatte som utfører renhold i Oslo.
I dagens samfunn hvor man må forholde seg mer og mer til internasjonal konkurranse, så er kostnadsreduksjoner blitt en viktig faktor for å forbli konkurransedyktige eller for å tilpasse seg et eventuelt oppkjøp.
Mange bedrifter blir i dag en del av større internasjonale bedrifter som ønsker å posisjonere seg bedre i markedet.
Reduserte kostnader betyr også bedre overskudd fra eksisterende omsetning slik at man står sterkere overfor konkurransen.